Поради батькам майбутніх першокласників

Початок навчання дитини у 1-му класі – це дуже відповідальний і досить складний період у житті дитини

Адже дуже багато змін відбудеться у житті дитини: з'являться нові знайомства, як з однолітками, так і з дорослими; нові взаємовідносини; нові обов'язки. Зміниться вид діяльності: зараз основною діяльністю Вашого малюка є гра, з приходом до школи основною діяльністю стане навчання.

Зміниться соціальна позиція дитини: ще сьогодні Ваш малюк є простою дитиною, а завтра – стане учнем з певними обов'язками. Основною діяльністю дитини стане навчання, яке потребує неабияких зусиль з боку дитини, певних знань, а також певних вмінь та навичок. Все життя буде підпорядковуватись навчанню, школі, шкільним справам. Безумовно, легше пристосуватись до тих змін у житті, які пов'язані з початком навчання у школі і успішніше себе реалізувати зможе та дитина, яка готова до шкільного навчання.

У психології виділяють таке поняття, як «готовність дитини до навчання». Що означає це поняття, з чого воно складається, чим визначається?

Загаломпоняття «готовності дитини до школи» розглядається, як комплексне, багатогранне, яке охоплює всі сфери життя та діяльності майбутнього першокласника. Необхідно одразу розділити поняття педагогічної та психологічної готовності до школи.

Під педагогічною готовністю, як правило, мається на увазі уміння читати, рахувати та писати. Однак сама по собі наявність лише цих вмінь та навичок не є гарантом того, що дитина буде навчатись успішно.

Чи готова ваша дитина йти до школи?

Зазвичай батьків майбутніх першокласників хвилює безліч запитань: чи зможе їхня дитина навчатися в школі, чи досить вона розвинена, що їй слід уміти напередодні навчання в школі.

За допомогою цього тесту Ви можете оцінити підготовленість Вашої дитини до школи.

Т Е С Т

Відповідайте на запитання«так»або«ні».

1. Чи часто Ваша дитина заявляє про своє бажання йти до школи?

2. Вашу дитину найбільше цікавлять атрибути школи (портфель, книжки, нове «доросле» становище), аніж можливість більше довідатися нового й багато чого навчитися?

3. Ви вважаєте, що Ваша дитина досить посидюща й уважна навіть під час виконання не дуже привабливого для неї завдання?

4. Ваша дитина товариська як з дітьми, так і з дорослими?

5. Ви не впевнені в тім, що Ваша дитина здатна добре запам’ятати й виконати усне доручення ( наприклад, по телефону)?

6. Ваша дитина жодної хвилини не може побути на самоті й зайнятися чимось самостійно?

7. Іграшки й особисті речі Вашої дитини завжди розкидані, й Ви стомилися нагадувати їй, що потрібно їх прибирати?

8. Чи вміє Ваша дитина рахувати до десяти й назад?

9. Чи вміє Ваша дитина порівнювати числа і предмети?

10. Чи здатна Ваша дитина додавати й віднімати в межах десяти?

11. Чи знає дитина прості геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник, прямокутник, овал)?

12. Чи вміє дитина визначати істотні ознаки в предметах( наприклад, у птаха є дзьоб, пір’я)?

13. Чи може Ваша дитина об’єднати одним словом поняття одного виду, роду, характеру ( наприклад, назвати одним словом «взуття» слова «туфлі», «черевики», «чоботи»)?

14. Чи може Ваша дитина знайти слова з протилежним змістом до запропонованого слова ( «весело» - «сумно»)?

15. Чи вміє вона скласти розповідь за 5-7 картинками?

16. Чи знає Ваша дитина літери та чи вміє читати по складах?

17. Ваша дитина з напруженням і без будь-якого задоволення декламує вірші й розповідає казки?

18. Чи правда, що Ваша дитина не досить упевнено користується кульковою ручкою?

19. Ваша дитина любить майструвати, користуючись клеєм, ножицями, інструментами?

20. Їй подобається розфарбовувати або малювати?

21. Малюнки Вашої дитини, як правило, неохайні й не завершені?

22. Ваша дитина без особливої праці може зібрати розрізану на кілька частин картинку?

23. Чи може Ваша дитина знайти слово до запропонованого слова так, щоб вони були пов’язані за змістом, як пов’язані слова в зразку (наприклад, зразок: «дерево - гілки», до слова «книжка» необхідно назвати слово «сторінки»)?

24. Чи вважаєте Ви, що Ваша дитина не допитлива й погано обізнана?

Порівняйте свої відповіді з ключем.

Ключ відповідей

Якщо на запитання 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20, 22, 23 Ви відповіли«так», то зарахуйте по1балу за кожну відповідь.

Якщо на запитання 2, 6, 7, 17, 18, 21, 24 Ви відповіли«ні», то зарахуйте ще по1балу за кожну відповідь.

Підрахуйте загальну кількість балів.

Якщо вона становить:

20-24бали, то поздоровляємо! Ваша дитина готова до школи. Будьте певні, що їй буде легше справлятися зі шкільними труднощами. Подбайте про те, щоб у неї не зник інтерес до школи й до отримання нових знань.

15-19балів,Вам належить приділити більше уваги своїй дитині, зміст запитань або завдання в них допоможуть Вам обрати потрібний напрям роботи з дитиною. Не засмучуйтеся, Ваша дитина майже готова до навчання в школі.

14і менше балів,кращою порадою для Вас буде приказка: «Терпіння і труд усе перетруть». Ваша дитина чекає допомоги й співпраці. Пориньте разом із нею в розвивальні, цікаві ігри. Усе це допоможе дитині досягти успіху й піти до школи підготовленою.


Адаптація п'ятикласників в школі. Психологічна адаптація п'ятикласників

    Після літніх канікул діти йдуть до школи вже в новій якості, учнями середньої ланки. Вони відчувають себе дорослішими. Перший їхній день в школі більше схожий на стан ейфорії. Адже школярі зустрілися після довгих канікул. Їм є про що поговорити один з одним, є чим поділитися. Діти відчувають приплив енергії і сил, їм здається, що вони готові сприйняти всі нововведення, які з'явилися в шкільному житті. Але такий стан триває, як правило, недовго, приблизно 1-2 тижні, не більше. А потім настрій різко знижується, особливо після перших самостійних і контрольних. На школярів накочує хвиля «безрадісних» буднів, нижчі оцінки, ніж були в початковій школі. А з цим проходить ще й страх: «А що скажуть тато з мамою?» І тоді настає найважчий період адаптації. Батьки ж найчастіше можуть багато розповісти про те, як їх дитина звикав до дитячого садка, скільки проблем з адаптацією було, коли він пішов у перший клас. А от якщо запитати у них про дитину-п'ятикласника і його проблеми з адаптацією в школі, таке питання може викликати здивування. Батьки просто не знають про ці проблеми, вважаючи, що дитина вже дорослий і сам здатний вирішувати їх. Але як раз цей період, що співпадає з початком переходу в підлітковий вік, є у шкільному житті дуже важким. Дитина вже виріс, став самостійним, але все ж адаптація п'ятикласника в школі вимагає відчутної допомоги з боку батьків. Перехід в середню шкільну ланку для будь-якої дитини - це важливий етап у його житті. Він переживає певного роду стрес, адже тепер умови його навчання терплять зміни, необхідно під них підлаштуватися. Наскільки успішно пройде ця підстроювання, залежить від багатьох факторів і не тільки від самої дитини.

   Що собою являє адаптація та дезадаптація

Якщо говорити простими словами, то адаптація - це здатність організму підлаштовуватися під мінливі умови середовища. Цей термін можна віднести як до фізіологічного стану, так і до психологічного. Поговоримо про останнє. Психологічна адаптація п'ятикласників - це здатність учнів винаходити нові способи поведінки, залежно від ситуації, що склалася, тобто бути гнучкими. В даному випадку гнучкість повинна розумітися як особистісне якість. Її наявність залежить від різних чинників, але в першу чергу від життєвого досвіду. Адаптація п'ятикласників - складний процес, який в силу певних причин може пройти невдало. І тоді відбувається протилежний ефект, іменований дезадаптацією.

   Види дезадаптационного процесу у п'ятикласників - Емоційна - виявляється в тривожному поведінці, в переживаннях з приводу шкільних занять, непоясненному страху перед учителем або однокласниками. - Поведінкова - дитина поводиться неадекватно: проявляє агресію, недисциплінованість, часто стає призвідником конфлікту. - Інтелектуальна - характеризується низьким мотиваційним рівнем щодо навчання, небажанням продовжувати навчання. - Комунікативна - виражається в тривожному і замкнутому стані, який не дозволяє дитині ефективно будувати взаємини з дорослими людьми і з однолітками.

До зовнішніх адаптаційним факторів можна віднести

 Вплив екологічних умов.

- Особливості організації процесу навчання.

- Компетентність педагогічних впливів.

- Адекватність навчальних вимог.

- Особливості виховання в сім'ї.

- Можливість заняття позанавчальної діяльністю.

Внутрішні адаптаційні чинники включають в себе

- Особливості особистісного складу дитини: комунікабельність, схильність до прояву самостійності й організованості.

- Стан здоров'я.

- Ступінь розвитку інтелектуальної сфери.

- Мотивація до навчання.

- Вміння підтримувати працездатність на високому рівні тривалий період часу.

 

Роль батьків у адаптаціонном процесі

На початку навчального року вчителям бажано провести спеціальне батьківські збори.

Адаптація п'ятикласників - це досить багатоструктурний процес, який зачіпає всі системи життєдіяльності дитини. Тому на даному батьківських зборах найбільше слід приділити уваги саме цій темі. Дуже важливо, щоб класний керівник зміг грамотно донести батькам всі нюанси і аспекти такого непростого процесу, як адаптація до середньої ланки. Адже саме від батьків залежить більша частина успішного перебігу адаптації дитини. Батьки повинні знати, що в даний період дитині необхідна їх підтримка, зокрема, безумовне прийняття його самого і його дій. Не варто занадто лаяти дитину за проступки або за незадовільну оцінку. Набагато краще буде, якщо батьки підуть назустріч своїй дитині і постараються допомогти йому виправити ситуацію. Адаптація п'ятикласників у школі буде протікати набагато успішніше, якщо батьки зможуть створити для своєї дитини чіткий режим дня і будуть ретельно стежити за його виконанням.

Як можуть допомогти вчителя

Процес звикання до змін повинен проходити комплексно, і для його успішного проходження необхідна допомога вчителів-предметників, а також класного керівника. У серпні до початку навчального року для вчителів повинен бути проведений педрада з адаптації п'ятикласників, на якому мають бути в обов'язковому порядку розглянуті актуальні питання в рамках даної теми. Для того щоб запобігти можливому виникненню некомфортного стану у дітей, класний керівник в першу чергу має подбати про створення оптимального психологічного клімату в класі. Цього можна досягти, якщо при розсаджування дітей за партами намагатися враховувати їх психологічну сумісність, побажання батьків, а також індивідуальні особливості кожного. Незайвим також буде провести для дітей невелику екскурсію по шкільним кабінетах, в яких вони будуть вчитися. Така тактика допоможе зняти напругу і зайву тривогу у учнів. Крім того, не забувайте, що важливу роль у вирішенні труднощів адаптаційного періоду відіграє батьківські збори. Адаптація п'ятикласників повинна бути одним з ключових питань, яке має висвітлюватися протягом усього адаптаційного періоду, який триває приблизно близько року.